جنرال دوستم از طرح مصالحه با طالبان حمایت کرد
سلام خان سلام خان

 

 

روز گذشته جنرال عبد الرشید دوستم رهبر و بنیانگذار حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و رییس ارکان سرقوماندانی اعلی قوای مسلح ، که با 200 تن از بزرگان و هواداران این حزب به عربستان سعودی ، برای ادای حج عمره رفته بودند به وطن بازگشت ،جنرال دوستم بعد از ورود به کشور در جمع هوادارانش در مزار شریف به ایراد سخنرانی پرداخت و در سخنانی غیر قابل توقع، از طرح مصالحه با گروه طالبان حمایت کرد و از تمامی طرف های درگیر جنگ در افغانستان از جمله ملا عمر رهبر طالبان و شبکه حقانی خواست تا به پروسه صلح پیوسته و از جنگ و برادرکشی و ویران کردن افغانستان دست بردارند ،پیش از این گفته می شد هدف از سفر محترم دوستم به عربستان سفر زیارت کعبه بوده اما ظاهر مطلب نشان می دهد که این سفر با هدف گفتگو با مقامات آل سعود درباره صلح با طالبان صورت گرفته که البته بسیار هم تاثیر گذار بوده است عبدالرشید دوستم که خود سالها در برابر امارت اسلامی طالبان جنگیده و جزء مخالفان پیوستن آنها به دولت به شمار می رفت بعد از این سفر دچار چنان تحولی شده که همگان را متعجب ساخته است. حال معلوم نیست این تحول حاصل زیارت بیت الله الحرام است یا تهدیدها و وعده وعیدهای آل سعود؟

اینکه درباره ایشان اینگونه سخن ګفته می شود بدین جهت است که جنرال دوستم در سخنانش در جمع مردم بلخ گفت: جنگ تنها راه حل بحران افغانستان نیست و"خون را نباید با خون" شست، من حاضرم شخصا بر گردن ملا عمر و رهبر شبکه حقانی گل بیندازم و آنها را چون برادر خویش در بغل بگیرم ،رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان همچین افزود: بیش از سه و نیم دهه جنگ و برادرکشی را تجربه کردیم و در این راه عزیزان زیادی چون پرفیسور برهان الدین ربانی، شهید عبدالعلی مزاری، احمد شاه مسعود و دیگران را از دست داده ایم. لذا برای اتمام این خونریزی ها از گفتگوهای صلحی که به ابتکار شاه عربستان سعودی برگزار شده، حمایت می کنیم ،اینکه جنرال دوستم چقدر بر سر این گفته خود خواهندماند و پشیمان نشود، مطلبی است که مطمئنا با گذر زمان معلوم می گردد. زیرا ایشان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از حامد کرزی حمایت کرد اما مدتی بعد از پیروزی کرزی، سر مخالفت را با حکومت در پیش گرفت و با همکاری احمد ضیا مسعود معاون پیشین رئیس جمهور و حاجی محمد محقق جریان سیاسی موسوم به جببه ملی را تشکیل داد ،نکته جالب دیگری که این عضو ارشد جبهه ملی طی این سخنرانی مدعی آن شد، این بود که گفت: جبهه ملی افغانستان از هر کاندیدای ریاست جمهوری که حمایت کند، این نامزد برنده بدون قید و شرط انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان خواهد شد.

بانگ آشتی جنرال دوستم درشرایطی شنیده شد که «جبهه ملی» سرراست تر از دیگرنیروهای ضدطالب، طبل آماده گی برای دفاع دربرابرخطرطالبان وپاکستان به صدا درآورده بود. نخستین شلیک مانورجنرال، تصادفی نیست. دوستم پس ازنگونساری رژیم طالبان پیشنهاد کرده بود با بیست هزارسربازمحلی تحت فرمان خودش، نام القاعده وطالب را ازافغانستان محو خواهد کرد. داوطلبی دوستم ازسوی هیچ یک ازطرف های داخلی وخارجی مورد استقبال قرارنگرفت. حالا که ایشان ازسفرزیارت خانۀ کعبه به کابل بازگشته؛  گمان برین است که اندرین باب توشه های تفاهم درآستین دارد ،در بیست سال پسین، هرگاه جنرال دوستم ازجا جنبیده، محاسبه ها به هم خورده وحکومت ها فروافتاده اند ،زیرا او چند بار اظهار نموده ، اگر من حمایت خود را از داکتر نجیب ادامه میدادم ، فکر انقلاب اسلامی بیشتر از یک خیال چیزی دیگری نمی بود ،دربرخی رسانه های غربی ازوی به عنوان  «پادشاه ساز» نام برده شده است. درشرایط ناپیدار سخن گفتن از «ائتلاف» های پایدار ساده لوحی است. ائتلاف ها درافغانستان همیشه براصول نظامیگری استواربوده و سپس نسخۀ سیاسی ازدل آن بیرون آمده است. جنرال دوستم نگاه جدید خود را درحالی بیان کرده که دولت افغانستان درمعامله با طالبان وامریکا دربن بست افتاده وتلاش دارد حزب اسلامی را برای تقویت بازوهای دفاعی خود وارد سیستم قدرت سازد ،معلوم نیست چه رمز و رازی در سفرهای مقامات افغانستان به عربستان نهفته است که هر کدام بعد از مشرف شدن به مکه معظمه، تحت تاثیر قرار گرفته و از این رو به آن رو می شوند.پای .


April 18th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها